Jak jest zbudowany kontener morski. Kontenery morskie są wykorzystywane do różnego rodzaju zastosowań. Jednym z najciekawszych z nich jest tworzenie z nich mieszkań. Takie rozwiązanie niesie za sobą wiele korzyści, a oprócz tego jest ekologiczne i nowoczesne. Wszystko wywodzi się jednak z transportu morskiego i jest to związane z pewnymi wymogami, które muszą zostać spełnione. Na kontenerowcu stalowe prostopadłościany muszą być ze sobą odpowiednio zamontowane oraz właściwe rozmieszczone, ale jest to zaledwie część całej procedury.
Oprócz tego konieczne jest spełnienie wymogów prawnych co do samych ich właściwości. Gotowe kontenery mieszkalne to więc jedno z wielu zastosowań i osoby nim zainteresowane mogą być ciekawi treści tego artykułu. Będzie on jednak dotyczył trochę innego tematu, którym jest budowa samego kontenera. Możemy przypuszczać, że nie jest to skomplikowany temat, ponieważ jest to zaledwie metalowy prostopadłościan. Jest to jednak duże przybliżenie, o czym przekonamy się w dalszej części tego artykułu. Jak jest zbudowany kontener morski?
Potrzeba spełnienia wielu wymogów
Warto podkreślić fakt potrzeby spełnienia szczegółowych standardów prawnych. Są one określone przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO). Ostatecznie możemy więc być pewni, że każdy z kontenerów, który był wykorzystywany do transportu podczas żeglugi morskiej, spełnia zalecenia wytrzymałościowe. Ponadto nad dokładnością wymogów czuwa Międzynarodowa Konwencja o Bezpiecznych Kontenerach. Tak dokładne uwarunkowania prawne świadczą o tym, jak ważne w tym przypadku są względy bezpieczeństwa.
Ogólna konstrukcja kontenerów morskich
Przede wszystkim powinniśmy zdawać sobie sprawę, że kontenery nie mają jednego określonego materiału, z których muszą być wykonane. Ważniejsze jest spełnienie warunków wytrzymałościowych. W takiej sytuacji wygrywa materiał, który jest najtańszy, a jednocześnie posiada wartościowe parametry. Ostatecznie zdecydowana większość tych konstrukcji zbudowana jest ze stali. Szkielet jest więc wykonywany z profili stalowych. Analizy są przeprowadzane w taki sposób, że każdy ze stalowych prostopadłościanów musi mieć możliwość ułożenia na nim (oczywiście pionowo) ośmiu innych kontenerów. Ostatecznie na szkielet składają się 2 belki wzdłużne dolne, 2 belki poprzeczne dolne, 2 belki wzdłużne górne, 2 belki poprzeczne górne oraz 4 słupki narożne (które z angielskiego nazywamy corner posts). Niezbędne jest również występowanie poprzecznych żeber. Są one mocowane na wysokości belek dolnych. Ostatecznie uzyskuje się szkielet, który nadaje się do ułożenia na nim podłogi oraz późniejszego transportu towarów. Można więc zwrócić uwagę na to, że kontenery do zamieszkania są zbudowane na solidnych i wytrzymałych podstawach.
Poznaj także:
- chłodnia kontener https://ecocontainers.com/16-chlodnia-kontener-chlodniczy
Powierzchnie kontenerów morskich
Szkielet stanowi ramę, do której mocowane są pozostałe elementy. Stanowią one powierzchnie w postaci podłogi, ścian oraz dachu. Bardzo ważnym aspektem jest zachowanie szczelności całego systemu. Wszystko określone jest przez prawo i kontener jest sprawdzany choćby pod działaniem obciążenia masą (300 kg na każde 0,18 m2 powierzchni) czy ciśnienia. Nie chcemy przecież, żeby towary, które kupiliśmy, zostały do nas dostarczone jako mokre. Na dachu czasami stają pracownicy, żeby wykonać pewne prace, więc nie może się to odbywać z jakąkolwiek szkodą dla całej konstrukcji.
Drzwi kontenerowe
Oczywiście musimy mieć możliwość załadowania towarów do środka kontenerów, a element, który do tego służy, nazywamy po prostu drzwiami. Są one umieszczone na krótszej ścianie bocznej (całość nie jest przecież sześcianem) i są one zawsze dwuskrzydłowe. Dodatkowo wykorzystuje się rygle oraz drążki. Same drzwi znajdują się na zawiasach, a dodatkowe uszczelnienie dodatkowo chroni towary znajdujące się we wnętrzu. Czasami występują również dodatkowe drzwi, ale nie jest to normą. Ważną rolę w kontekście wytrzymałości całej konstrukcji odgrywa spawalnictwo.
Zobacz również:
- kontenery morskie Gdańsk https://www.balticon.pl/mapa/
Inne elementy, które są częścią budowy kontenera
W celu uzupełnienia wiedzy możemy również przybliżyć pewne kwestie odnośnie pozostałych elementów. Ciekawa jest np. gęsia szyja, która wykorzystywana jest, aby obniżyć wysokość całej konstrukcji. Jeśli przeanalizujemy kontener 40 stopowy, to prawdopodobnie będziemy mieć do czynienia właśnie z tym elementem. Bardzo ważne są również naroża zaczepowe. To właśnie one służą do łatwego mocowania do siebie kontenerów. Jeśli będą one obok siebie, to najczęściej przydadzą się do wykorzystania łączników mostkowych lub skrętnych. Dodatkowo stosowane są specjalne zaczepy. Występują one zarówno przy słupkach narożnych, jak i górnej oraz dolnej ramie. Ewentualnie mogą pojawiać się również dodatkowe wypustki ułatwiające uchwyt, co ma miejsce w przypadku specjalistycznych zastosowań. Na koniec warto jeszcze wspomnieć o kieszeniach na widły. Mogą one pomóc w przypadku podnoszenia kontenerów. Nie musi się to odbywać wyłącznie za pomocą ciężkiego sprzętu, a więc ich występowanie nie miałoby sensu w przypadku największych sztuk (najczęściej dotyczy kontenerów 20 stopowych). Kieszenie są na widły wózków widłowych, a w przypadku największych stalowych prostopadłościanów, i tak trzeba użyć innego sprzętu do podnoszenia.