Prowadzenie warsztatu samochodowego jest, a raczej, może być bardzo dochodowym interesem. Wpływ ma na to bardzo wiele czynników. Dobry warsztat samochodowy obecnie nie będzie narzekał na brak klientów, ale warto podkreślić, że mówimy o dobrym warsztacie samochodowym, a nie przeciętnym. O kwestiach związanych z zakładaniem warsztatów samochodowych oraz z pracą mechaników samochodowych, porozmawiamy sobie poniżej.
Kto może założyć warsztat samochodowy?
Bardzo często pokutuje taki pogląd, że aby założyć warsztat samochodowy trzeba mieć wykształcenie w kierunku mechanika samochodowego. Faktycznie właścicielami większości warsztatów samochodowych są mechanicy samochodowi, ale nie jest to regułą samą w sobie.
Czy osoba, która nie ma większego pojęcia o mechanice pojazdowej, może złożyć własny warsztat i do tego taki, który będzie dobry oraz będzie przynosił zyski? Oczywiście, że jest to możliwe i branża zna takie przypadki. Zakładanie w takiej sytuacji warsztatu jest trudniejsze, ale jeśli zostanie cały proces przeprowadzony w odpowiedni sposób, wówczas zyski mogą być naprawdę spore. Ogólnie rzecz ujmując, a raczej warto napisać, że technicznie rzecz biorąc, każdy może założyć warsztat samochodowy, warto jednak mieć albo dużą wiedzę zakresu mechaniki, albo smykałkę do interesów.
Osoby, które nie znają się na mechanice, zajmują się zarządzaniem interesem. Ważna sprawa, która dotyczy takiej właśnie formy zakładania warsztatu z mechaniką pojazdową, dotyczy odpowiedniego doboru kadry pracowniczej. Jest to w zasadzie najbardziej istotny element takiej układanki. Osoby, jakie zatrudnimy, muszą być godne zaufania, wykwalifikowane oraz powinny być pracownikami, którzy nie boją się wziąć odpowiedzialności na siebie. Znalezienie takich ludzi nie jest niemożliwe, ale musimy wziąć to pod uwagę, że pracownikom o takich cechach wypada odpowiednio zapłacić za wykonywaną pracę.
Jak zacząć – mały czy duży warsztat?
Kiedy chcemy rozpocząć działalność, czasem możemy mieć dylemat, czy założyć warsztat duży, czy mały. Mały warsztat jest to zdecydowanie inwestycja, która wymaga d nas mniejszych nakładów oraz jest mniej ryzykowna. Niestety przyciągnie też prawdopodobnie mniej klientów. W naszym warsztacie bowiem wymienimy olej i filtry lub dokonamy wymiany amortyzatorów, ale pękniętej uszczelki pod głowicą już nie wymienimy. Z drugiej strony najwięcej zleceń pracy w warsztatach dotyczy usterek małego oraz średniego kalibru, więc spokojnie można założyć, że jakieś 70% klientów, będziemy w stanie obsłużyć. Inna kwestia to wynagrodzenie za pracę. Usterki poważniejsze oraz bardziej skomplikowane są lepiej wyceniane niż te proste. Jest to oczywiście logiczne.
Kwestia prowadzenia dużego warsztatu jest również godna rozważenia, ale powinniśmy zwrócić uwagę na to, że duży warsztat na start, to musi być bardzo dobrze przemyślana inwestycja. Osoby, które nie czują się pewnie albo w prowadzeniu biznesu, albo w mechanice pojazdowej powinny sobie taki temat na początek odpuścić.
Ciągła zmiana
Jest takie motto, które bardzo często pojawia się na różnego rodzaju szkoleniach z zakresu rozwoju osobistego: nic nie jest pewniejsze w życiu od zmiany. Jest w tym wiele prawdy. Sytuacja na rynku samochodowym ma z tą sentencją wiele wspólnego. Kiedy mamy warsztat, nie możemy spowodować, abyśmy my oraz nasi pracownicy, przestali się rozwijać. Rynek samochodowy cały czas się zmienia. Zmiany te są raz wyraźnie zaznaczone, a innym razem bardziej subtelne, ale wiadome jest to, że za każdą nową wersją danego modelu samochodu, zawsze idą jakieś nowości. Czasem nowinki te nie są nawet zauważane, ale są. Obecnie mamy w naszych samochodach pełnowymiarowe komputery pokładowe. Kiedy montowano w aucie pierwszy chip elektroniczny, to można założyć, że takiej sytuacji nikt nie podejrzewał, a jednak powoli małymi krokami rewolucja stała się faktem.
Obecnie zmiany na rynku pojazdów postępują dość szybko, a zmiana jest dość wyraźnie zaznaczona. Chodzi oczywiście o kwestię elektromobilności. Samochody elektryczne nawet w najbardziej rozwiniętych państwach świata są raczej nieliczne, a w krajach takich jak nasz są raczej ciekawostką, ale z hybrydami sytuacja nieco inaczej wygląda. Zresztą udział samochodów elektrycznych oraz hybryd powoli, ale systematycznie rośnie, z czasem zapewne okaże się, że do naszego warsztatu przyjedzie klient z hybrydą, albo z samochodem elektrycznym. Musimy być gotowi na taką zmianę, tym bardziej że mamy czas, aby się do niej przygotować.
Reklama
Ostatnim tematem związanym z warsztatem samochodowym jest jego reklama. Sama reklama w tej branży nie wystarczy. Musimy pilnować, aby nasz warsztat pojawia się w pozytywnym kontekście w mediach społecznościowych i oraz szczególnie na forach internetowych poświęconych samochodom, oraz mechanice pojazdowej. Każde nawet małe miasto ma takie lokalne forum i warto sprawdzić czasem, czy na temat naszego warsztatu pojawiają się pozytywne wpisy, a jeśli są negatywne, to czy są wiarygodne. Wiarygodny wpis negatywny pozwala nam na poprawienie jakości usług, a niewiarygodny jest zapewne antyreklamą wymierzoną w nas przez konkurencję.
READYauto serwis samochodowy |
Zielonogórska 33 |
71-084 Szczecin |
721 956 919 |
www.readyauto.pl |