Zarządzanie firmą dzięki systemom z rodziny ERP: rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z licznymi powiązanymi ze sobą zadaniami, procesami i projektami, które wymagają koordynacji i kontroli, na takim poziomie, by uniknąć strat, zwiększyć sprzedaż i zyski, oraz poprawić komunikację wewnątrz firmy. Kiedy do tego dochodzą procesy sprzedaży produktów lub usług, ilość zadań i ich komplikacja zaczyna wymykać się spod kontroli. W takiej sytuacji, dochodzi zarządzanie gospodarką magazynową, wysyłki produktów, fakturowanie i kontrola dostaw.
W przypadku przedsiębiorstw, pojawia się kontrola produkcji. Nie dotyczy ten temat tylko sprzedaży wysyłkowej, czy sprzedaży online w ramach branży e-commerce, ale każdej formy handlu, na większą skalę. Celem każdego biznesu z obszaru, o którym mowa, jest na tyle płynna koordynacja, by wszystkie działania w ramach prowadzonej aktywności online, czy offline, koordynował system ERP. Jakie możliwości przynoszą tego typu rozwiązania biznesowe, oparte dzisiaj niejednokrotnie na sztucznej inteligencji i sieciach neuronowych?
Rozwój systemów ERP i ich podział
Pierwsze systemy ERP i ich zalążki znają lata 60-te XX wieku. Wtedy to, nosiły one nazwę systemów MRP. Dopiero pod koniec XX-wieku, pojawiły się systemy oparte na założeniach modelu MRP II, a jego następcą stały się wspomniane systemy ERP, które są rozszerzeniem modelu MRP II, często w terminologii stosowane zamiennie. Obecnie nowoczesne systemy tego typu, korzystają z modelu ERP II i zawierają w sobie wszystkie elementy, składające się na prawidłowy, stabilny i strukturalny system, pozwalający na objęcie zasięgiem każdego aspektu biznesu. Są to między innymi takie obszary jak: zarządzanie zasobami ludzkimi, czyli obszar aktywności działów HR,
Relacje z klientami poprzez systemy CRM, obejmujące zasięgiem zarówno model sprzedaży B2B czy B2C z uwzględnieniem pośredników i platform multistore, pozwalających na integrację wielu platform handlowych, kooperujących z natywną (pierwotną) platformą handlową. Przykładem takich platform, są schematy sprzedaży w modelu dropshipping, gdzie liczne sklepy tworzą wspólną siatkę handlową, a gospodarka magazynowa jest zarządzana odgórnie, niezależnie od poszczególnych platform. Nic nie stoi na przeszkodzie, by również istniały w tym modelu niezależne, odrębne magazyny. Systemy ERP obecnie, mają nieograniczoną możliwość rozbudowy, o kolejne moduły i rozszerzenia, umożliwiające rozrost struktury handlowej, o kolejne obszary działalności.
Nowoczesne systemy ERP odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku
Korzyści płynących ze stosowania systemów do zarządzania firmą, jest ogromna ilość i są one tylko ograniczone finansowo, bo obecnie systemy ERP stanowią narzędzia, które często można z pomocą odpowiednich rozszerzeń, czy pracy deweloperskiej programistów, rozbudowywać i modyfikować w zależności od potrzeb.
Systemy tego typu można nazwać mianem „Systemów Operacyjnych dla Biznesu”, stanowiących jednostkę centralną, odpowiedzialną za zminimalizowanie ryzyka porażki w biznesie i strat. Nie są to jednak tanie rozwiązania, a obecne systemy ERP często są publikowane, jako usługi oparte na chmurze obliczeniowej, w modelu SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa), rozliczane często w formie subskrypcji, za jednego użytkownika, poprzez regularne płatności.
W przypadku zespołów pracowników liczących setki użytkowników, ceny tak wzrosną, że mogą przerosnąć niejedną korporację. Są jednak rozwiązania okrojone na miarę i dostosowane dla mniejszych przedsiębiorstw, które umożliwiają podstawowy zakres funkcjonalności, bez ryzyka przekroczenia budżetu na tego typu usługi internetowe. Obecnie rynek jest na tyle skomplikowaną strukturą, z powiązanymi schematami, że wielotysięczne zespoły, miałyby trudność ze skoordynowaniem wszystkich działań. Tymczasem systemy ERP, robią znaczną większość zadań za pracowników, którzy mogą się skupić tylko na nadzorowaniu prawidłowo działającego systemu i reagować na nieprzewidziane zmiany. Dlatego wiele dziedzin biznesu nie wyobraża sobie działalności bez wsparcia przez systemy ERP.
Zagrożenia i błędy pojawiające się przy korzystaniu z systemów ERP
Mimo tak cennych możliwości jakie dają systemy ERP, nie jest możliwe, by nie pojawiły się błędy i pomyłki, wynikające nie tylko z samej funkcjonalności systemu, ale i sposobu ich użytkowania. Jednym z największych zagrożeń, jest przesadne uzależnienie się od tego typu systemów i wchłonięcie firmy w przesadną biurokrację oraz traktowanie osób, jak kolejnych rekordów w tabelach, analizując wyniki. Również przepływ dokumentów, zamiast przyspieszać realizację zadań, może je znacząco spowalniać i utrudniać funkcjonowanie firmy. Zawsze przesadna biurokracja, w końcu może doprowadzić do paraliżu firmy.
Ponadto, niejednokrotnie użytkownicy tego typu systemów, nie potrafią w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają tego typu systemy i ograniczają się tylko do podstawowych operacji. Dlatego z jednej strony, należy ograniczyć się w korzystaniu z tych systemów, tam gdzie jest to konieczne i opłacalne, ale jednocześnie korzystać ze wszystkich rozwiązań, w taki sposób, by przepływ informacji był szybki i płynny. W sytuacji kryzysu, który może być wynikiem izolacji, czy kwarantanny, szczególne znaczenie, mają systemy umożliwiające pracę zdalną i koordynujące działania w firmie, wydając się w obecnej sytuacji, szczególnie koniecznymi i przydatnymi.
Aby uniknąć ryzyka porażki i wyboru nieodpowiedniego systemu, warto jest rozważyć kilka opcji i skonsultować się, ze wsparciem odpowiedzialnym za wdrażanie tego typu rozwiązań. Dlatego dobrze, że firmy korzystają z takich rozwiązań jak systemy ERP, ale i w tej materii, zdrowy umiar jest korzystny i wskazany, a kluczowe decyzje, tak czy inaczej, powinny być zawsze nadzorowane, przez odpowiedzialne osoby, dbające nie tylko o prawidłowe cyfry i wykresy, ale i o dobro człowieka, co przekłada się na pozytywny odbiór firmy, przez klientów, szanujących zadowolonych i efektywnych pracowników, a nie maszyny bez uczuć i pozytywnych emocji. Dlatego jeśli chcesz w swojej firmie wdrożyć system ERP, skontaktuj się z wybranym przedstawicielem.